Port Ystad odnotował wyraźną poprawę wyników w drugim kwartale 2025 r., a wolumen ruchu zwiększył się znacząco w niemal wszystkich segmentach. Po wolniejszym początku roku – na co wpływ miały czynniki zewnętrzne, m.in. wojna w Ukrainie i utrzymująca się presja inflacyjna na handel światowy – wiosna przyniosła wyraźne ożywienie. Zarówno ruch pasażerski, jak i towarowy dynamicznie wzrosły, wspierane przez silne odbicie w transporcie kolejowym, dalszy rozwój połączenia Ystad-Bornholm oraz systematyczny wzrost wolumenów na kluczowym korytarzu Ystad-Świnoujście.
Ta pozytywna tendencja znajduje wyraźne odzwierciedlenie w danych liczbowych. Poniżej przedstawiono przegląd wyników portu w pierwszym kwartale i pierwszej połowie 2025 r. w porównaniu z rokiem poprzednim.
II kwartał 2025 r. w porównaniu z II kwartałem 2024 r.:
- Wielkość przewozów towarowych (w tonach): 689 925 (+ 9,9%)
- Ciężarówki/naczepy: 54 327 (+ 11,4%)
- Samochody: 204 869 (+ 7,3%)
- Pasażerowie: 700 029 (+ 8,0%)
- Zawinięcia statków: 901 (- 7,8%)
Wzrost szczególnie wyraźnie zaznacza się w wolumenie ładunków na trasie Ystad-Świnoujście, która stopniowo odzyskuje swoją dynamikę. Z kolei połączenie z Bornholmem utrzymuje stabilny trend wzrostowy. Usługi kolejowe, choć wciąż poniżej historycznych poziomów, odnotowały znaczącą poprawę, potwierdzając potencjał dalszego rozwoju w kierunku zrównoważonego transportu.
I półrocze 2025 r. w porównaniu z I półroczem 2024 r.:
- Wielkość przewozów towarowych (w tonach): 1 298 787 (-1,8%)
- Ciężarówki/naczepy: 100 664 (+0,9%)
- Samochody osobowe: 317 132 (+0,9%)
- Pasażerowie: 1 045 180 (+1,1%)
- Zawinięcia statków: 1 616 (-8,9%)
Chociaż wyniki półroczne pozostają stosunkowo stabilne, dobre wyniki drugiego kwartału sugerują pozytywną dynamikę na pozostałą część br.
– Drugi kwartał był prawdziwym impulsem dla naszego portu. Szczególnie cieszy nas gwałtowny wzrost ruchu kolejowego oraz stały wzrost przepływów zarówno towarowych, jak i pasażerskich. Zmiany te potwierdzają rolę Ystad jako ważnego centrum handlu i transportu w regionie – podkreśla Björn Boström, Dyrektor Zarządzający Portu Ystad.
Mimo mniejszej liczby zawinięć statków, rosnące wolumeny ładunków i pasażerów świadczą o wyższym współczynniku obciążenia oraz poprawie efektywności operacyjnej. W dłuższej perspektywie Port Ystad pozostaje skoncentrowany na zrównoważonym rozwoju oraz umacnianiu swojej pozycji jako strategicznej bramy łączącej Szwecję, Polskę i Bornholm.
Plany na najbliższe lata skupiają się na zwiększaniu wolumenów obsługiwanych w ramach współpracy z obecnymi klientami, przy równoczesnym dążeniu do pozyskania nowych połączeń promowych. Port zamierza także konsekwentnie rozwijać się w innych obszarach biznesowych portu: promowym, offshore i ładunków masowych. W ramach tej strategii w drugim kwartale 2025 r. do eksploatacji trafił nowy dźwig hydrauliczny przeznaczony do obsługi ładunków masowych, który już wspiera bieżące operacje.